FOTO: Stockholms Läns Ridsportförbund
RidsportForum Stockholm 2017
Den 21-22 oktober 2017 genomfördes det första Ridsportforumet i Stockholm - en mötesplats för föreningarna i länet.
Gällöfsta Herrgård i fin höstskrud välkomnade deltagarna. På plats fanns cirka 60 deltagare som representerade 23 föreningar i Stockholms Läns Ridsportförbund.

Helgen bjöd på givande och inspirerande möten där vi blickade framåt mot Ridsport 2025 i Stockholms län.
Lördagen inleddes med en inspirationsföreläsning med Thomas de Ming som pratade om tankens kraft. Han inspirerade oss till att "kom i bättre föreningsform" genom att det ska vara lätt att göra rätt.
- Använd det du har!
- Det ska vara lätt att göra rätt
- Man får ut mer när man är fler
- Var samlade och synkade
- Tänk som MacGyver, våga tänka nytt för att hitta lösningar
Thomas lyfte även sina 6 V, som han använder sig av för att komma till en bättre föreningsform:
- Vattenhål
- Värmande
- Varierande
- Vandrande
- Visuellt
- Virtuellt
Efter lunch tog Ann Catrin Bengtsson från Svenska Ridsportförbundet (SvRF) över och berätta om SvRFs strategi för Ridsport 2025. Därefter tog Stockholms Läns RIdsportförbunds (StRF) ledamot Katarina Nordlund över och berättade om StRFs starategi.
Utifrån den informationen fick deltagarna jobba vidare i mindre grupper och disskutera om svårigheter och möjligheter vi står inför i och med strategin Ridsport 2025.
Omvärlds- och trendspaning startade upp andra dagen av Ridsportforum Stockholm
Peter Siljerud, dagens första föreläsare, pratade om omvärlds- och trendspaning med tid för reflektion kring hur ridsporten kan tänka framåt.
Hur ser människor på sina liv nu jämfört med för ett par år sedan, vad värderas och hur kommer ridsporten in i detta. Deltagarna fick många frågeställningar av Peter att diskutera kring.

I anslutning till Peters trendspaningsföreläsning fick deltagarna grupparbeta om Ridsportens Framtid.

Efter lunchen föreläste Ann Kjellser, ledamot i distriktsstyrelsen, om att ridsporten är attraktiv för sponsorer att satsa på. Föreningar kan skapa attraktiva sponsorförslag för företagen och föreningen måste - Våga fråga! Tänk utifrån företagens behov och tydliggör föreningens motprestation.

Senast uppdaterad: 2019-08-23